24/5/08

Què passa amb les proteïnes i els greixos?

Les proteïnes –que trobem a la carn, al peix i a l’ou- constitueixen una font d’energia indispensable per al bon funcionament del nostre cos. El que potser no sabíeu és que el consum d’aliments proteics pot facilitar la pèrdua de pes, ja que la digestió d’aquesta mena d’aliments implica una despesa major d’energia. A més, el consum de proteïnes ens proporciona una sensació de sacietat que evita la tendència a menjar excessivament entre àpats.

Montignac recomana que consumim tants grams de proteïna com quilos pesem. És a dir, jo que peso 58 quilos hauria de consumir diàriament 58 grams de proteïna.

Entre tots els aliments proteics cal que escollim aquells que siguin pobres en greixos i rics en aminoàcids, com ara el peix, la carn magra, el pollastre i el gall dindi sense pell, l’ou o el formatge baix en greixos. En canvi, és millor evitar la carn de porc o de boví.

Els greixos són una font important d’energia a llarg termini. Malgrat que solem associar el consum de greixos amb l’augment de pes, això no té per què ser així. Segons Michel Montignac la clau per consumir correctament els greixos és no mesclar-los mai –en un mateix àpat- amb carbohidrats d’IG elevat. Per al senyor Montignac, per exemple, un dels pitjors crims nutricionals que podem cometre és menjar un filet de carn amb patates fregides.
Els greixos es solen dividir en dues categories principals:

- Els greixos saturats acostumen a ser d’origen animal, com ara la carn, la mantega, la nata o el formatge. Aquests aliments, combinats amb carbohidrats d’IG elevat tenen un efecte nociu, tant pel que fa a l’augment de pes com pels nivells de colesterol.

- Els greixos insaturats, en canvi, solen ser d’origen vegetal, i es divideixen en dos grups:

  • Els greixos monoinsaturats, que podem trobar als alvocats i a l’oli d’oliva o al de girasol, es poden consumir tranquil·lament sense risc d’augment de pes.
  • Els greixos poliinsaturats (omega 3), que es troben al peix greixós com el salmó, la tonyina o la cavalla, poden contribuir a reduir el colesterol i mai incidiran en l’augment de pes.

El més important, si volem perdre alguns quilets seguint aquest mètode, és que consumim sempre els greixos combinats amb carbohidrats d’IG inferior a 35. Per exemple: si mengem un bistec, el podem acompanyar d’una bona escalivada, d’uns espàrrecs a la planxa, d’una amanida variada, però mai l’hem d’acompanyar d’unes patates fregides o un arròs blanc.
Si patiu malalties cardiovasculars o teniu el colesterol elevat és millor que reduïu el consum de greixos saturats.