21/9/10

Aula gastronòmica: 2ª sessió

compo

El 14 d’agost vaig fer 31 anys i, com a regal d’aniversari, l’Aleix em va obsequiar una cosa que ben poc m’imaginava: un curs de cuina a l’Aula Gastronòmica, a escollir entre diferents propostes que ofereix l’escola. Es tracta de cursos d’una, dues o quatre sessions en què s’elaboren diferents plats de forma participativa seguint les instruccions del professor. Sempre es cuina un aperitiu, un entrant, un segon i unes postres. Jo vaig escollir un curs sobre Cuina de Mercat i de contrastos que dirigeix en Bernat Martínez i vaig tenir la sort que la meva amiga Raquel també s’hi va apuntar i potser la Sara, una altra bona amiga meva, s’enganxa a partir d’aquesta setmana. Així doncs, gràcies a aquest magnífic regal, passo aquestes tardes del dimecres en bona companyia i elaborant receptes molt interessants que em permeten anar descobrint tècniques i productes que no coneixia. A més, en Bernat, a més de bon cuiner, és un bon professor i una persona molt agradable.

El dimecres de la setmana passada, el menú que vam preparar va ser el següent:

Escopinyes amb taronja i gelatina de Martini

IMG_3648

100 ml de Martini negre
4g de gelatina de cua de peix (2 tires aprox.)
8 escopinyes
1 taronja

Posem la gelatina en remull amb aigua freda durant un 10 minuts. Escalfem el Martini sense que arribi a bullir i hi afegim la gelatina ben escorreguda. Ho deixem refredar (nosaltres ho vam posar a la nevera perquè anés més ràpid). Per altra banda, posem a bullir les escopinyes (nosaltres vam fer servir cloïsses) amb una mica d’aigua i romaní. Les deixem fins que s’obrin. Pelem la taronja sense que quedin les parts blanques, en separem els grills i els tallem a daus. Un cop la gelatina hagi quallat, la tallem en daus d’un cm aproximadament. Podem presentar el plat en culleretes d’aperitiu, col·locant-hi 3 trossos de taronja, 2 de Martini gelificat i dues escopinyes.

Farcellets de paper d’arròs amb vinagreta de quinoa

IMG_3641

4 fulles de paper d’arròs
unes fulles d’enciam
1 ceba
150g de carn picada de vedella
fulles de menta i cilantre
50g de cacauets
100g de quinoa
1 ceba tendra
1 llima
8 tomàquets cherry
Salsa de soja

Posem a bullir la quinoa amb un polsim de sal durant 20 minuts. Colar i deixar refredar. Per altra banda, piquem la ceba tendra i rallem la llima. El suc de la llima l’aprofitem per fer una vinagreta amb la soja. Sofregim la ceba picada i, un cop sigui dauradeta, hi afegim la carn picada. Reservem. Estovem les fulles d’arròs amb aigua freda i, quan estiguin flexibles, les escorrem bé i les posem en una superfície plana. Col·loquem sobre el paper d’arròs mitja fulla d’enciam (les fulles més verdes van millor perquè no tenen tanta tija), un parell de cullerades de carn picada, uns quants cacauets picats, i unes fulles de menta i cilantre. Per fer el rotllet, dobleguem primer els extrems esquerre i dret, a continuació dobleguem la part inferior cap a la meitat i anem fent el rotllet tot premsant amb les mans. Decorem el farcellet amb uns trossets de tomàquet cherry i la quinoa i acabem amb la vinagreta per sobre.

Salmó a la papillote amb estragó, crema de coliflor i caramel de llima

IMG_3653

500g de salmó sense espines
2 branques d’estragó
1/2 coliflor
1 llimona
1 llima
100g de sucre
cebollino
20g d’olives negres

Salpebrem el salmó, hi posem unes gotes d’oli i l’estragó, i l’emboliquem amb paper de plata. Tallem la coliflor a trossos petits i la posem a coure. Escorrem l’aigua i en fem un puré. Rallem la pell de la llimona i de la llima, n’escorrem el suc i ho posem tot al foc amb el sucre fins que quedi caramel·litzat. Posem el salmó al forn a 180º durant 15 minuts. Treure el salmó i deixar-lo refredar 2 minuts abans de destapar-lo. Emplatem posant el puré de coliflor a baix, el salmó a sobre i, pel damunt unes olives negres sense el pinyol. Acabem amb el caramel de llima per sobre.

Caipirinha de fruites i menta

IMG_3664

100 ml de catxassa
300 ml d’aigua
100g de sucre
4g de gelatina
Maduixetes o magrana
fulles de menta
raïm
albercoc o préssec
poma verda
pell de llima

Per a la gelatina, hidratem les fulles de cua de peix amb aigua freda. Mentrestant, escalfem una part de l’aigua amb el sucre per dissoldre’l i hi incorporem la gelatina ben escorreguda. Hi afegim l’altra part d’aigua i la catxassa. Reservem a la nevera en una safata fins que qualli. Rentem, pelem i trossegem les fruites. Rallem la llima i piquem la menta ben fina. Mesclem les fruites amb la gelatina procurant que no es trenqui la fruita. Servim en un vas transparent ben fred.

Bé, ja veieu que dues hores donen molt de sí. Jo el primer dia, quan vaig veure tantes coses per fer en una hora i mitja (durant la 1ª mitja hora en Bernat fa les explicacions), vaig pensar que no acabaríem ni de conya. Però tot va sortir rodó, igual que el dimecres passat. I vam plegar puntualment després de degustar els plats que havíem preparat acompanyats d’uns vinets ben bons que van portar alguns companys.

L’experiència està sent molt interessant. Aprenem un munt i ens ho passem pipa. Si teniu pensat fer un curs de cuina per passar-ho bé o ampliar coneixements, us aconsello les classes de l’Aula Gastronòmica!!!

8 comentarios:

Margarida dijo...

Regals així no es tenen cada dia!
Gràcies per compartir-lo amb tots nosaltres!
Petons

Visc a la Cuina dijo...

Aquest és un bon regal, i pel que es veu el vas ben gaudir, per molts anys! Gràcies per les receptes!

LA COCINERA DE BETULO dijo...

Quin bon regal Anna, felicitats.
M' apunto les culleretes per fer-las, encara que tot té molt bona pinta.
Petons.

Gemma dijo...

Això sí que és un bon regal!!!!! D'aquells que aprofitaràs i recordarà durant molt de temps.
Tots els plats tenen una bona pinta, segur que els repetiràs a casa.
Quan vaig fer 30 anys em van regalar un curs semblant a l'escola CETT i el vaig gaudir moltíssim :)

MªJose-Dit i Fet dijo...

Quin luxe d´entrada i quin luxe de regal!!! m´han encantat...petonets

Petita cuina dijo...

Ostres!!
L'aperitu m'ha encantat, i el Caipirinha de fruites i menta m'ha semblat la canya!
El salmò per això no fa gaire per mi, tot i que s'ha de reconeix3er que fa molt bona fila.

Petons!!!

La Taula d'en Bernat dijo...

La veritat és que ha estat un regal fantàstic. I ja estic mirant de fer algun altre curs de cuina més endavant.
Gemma, em podries recomanar algun curs de la CETT. Me n'han parlat molt bé!

Alfons dijo...

aquestes sessions de l'aula gastronomica no tenen desperdici, crec que m'apunto el menú sencer des de la cullera a les postres .... vaig a veure si trobo l'anterior
Un abraçada